6 maart 2016

30 in 30 - het eindrapport

Morgen ben ik jarig en daarmee loopt ook mijn 30 in 30 uitdaging af. Tijd dus om eens te kijken hoe ik het er vanaf heb gebracht. 

1. New York bezoeken.
Check! In juli trok ik samen met een vriendig voor 9 dagen richting de Big Apple. Het fotoverslag kan je hier terug bekijken.
2. 30 boeken lezen.
Ook check! Ik las er in januari en februari nog 6 en daarmee komt de teller net op 30, woehoe!
Dit werd er nog gelezen:

- Ryder - Nick Pengelley:
Leuke thriller die vlot leest, met een interessant (en vrouwelijk) hoofdpercentage, een historisch zoektocht en heel wat actie.
- Het uur nul - Dirk Bracke:
Vorig jaar kwam ik deze boek toevallig tegen in de kringloopwinkel, en omdat het vroeger een van mijn favoriete boeken was, heb ik het meegenomen en nu nog eens opnieuw gelezen. Nog steeds een mooi boek over relaties en aids.
- Als honden huilen - Markus Zusak:
Mooie boek over een relatie tussen broers en de zoektocht naar meer zelfvertrouwen.
- Max (en de Wild Things):
Herschreven versie van het kinderboek en de bijhorende film. Speciaal boek over een jongetje dat thuis wegloopt na een ruzie en op een vreemd eiland met monsters terecht komt. In zijn levendige fantasie gebeuren er allemaal rara dingen, Max roept zichzelf uit tot koning, maar die monsters werken niet allemaal even goed mee. Ik had alleen op het einde van het boek verwacht dat hij tot een inzicht zou komen, maar dat was niet echt :). Wel benieuwd naar de film.
- A long way down - Nick Hornby:
Ondanks het originele concept over 4 mensen die elkaar tegen komen op het dak van een gebouw om er zelfmoord te plegen, maar dan toch besluiten om niet te springen en elkaar door hun moeilijke tijd te helpen, heb ik me toch een beetje door het boek moeten sleuren.
- List en Leugens - Leigh Bardugo:
Eerste boek uit de nieuwe triologie van Leigh Bardugo, dat zich net als Schim en Schaduw in de Grisha wereld afspeelt, maar nu in een ander land. Het verhaal wordt verteld uit 5 verschillende personages, die allen een andere achtergrond hebben maar samen op een toch vertrekken om een van de best beveiligde burchten te gaan overvallen.
Super boek,  ik denk dat ik het zelf beter vond dan de oorspronkelijke triologie, omdat het deze keer gaat over personages die uit een moeilijke buurt komen en echt moeten vechten om te overlopen. Het gaat minder van een leien dakje als voor de Grisha's en dat maakt het geloofwaardiger. Ik kijk al uit naar de volgende boek.
3. Een vaste job vinden.
Dubbelcheck! Dit was een heel belangrijk puntje, na ongeveer 2 jaar van onzekerheid, solliciteren, van de ene job naar de andere gaan, zonder werk zitten. Maar alles komt uiteindelijk toch goed, ik zit al twee maanden op de afdeling bouwen van de Stad Leuven, waar ik bouwaanvragen behandel, en dat valt echt goed mee. Ik denk dat ik hier wel even kan blijven hangen. Woehoe  voor puntje 3!
4. Terug naar de kunstacademie gaan.
Dit puntje werd een tijdje geleden al geschrapt, omdat het op het moment te moeilijk is om na een drukke werkdag, nog 10 uur per week naar de tekenacademie te gaan. Ooit zal het er nog wel eens van komen, maar voorlopig zal ik mij thuis wel creatief bezig houden en misschien moet ik in de plaats een paar toffe en korte workshops of cursussen volgen.
5. Een hond zorgen.
Ook al wil ik er heel graag eentje, is het op dit moment niet haalbaar. Als je 10 uur per dag van huis bent om te gaan werken, wil ik dat beestje niet zo lang alleen thuis laten zitten, dat zou maar zielig zijn.
Ik geniet dan maar van de wandelingen met de honden van mijn nicht en van een paar keer doggysitten.
6. Terug gaan sporten.
Check! Er wordt regelmatig aan yoga gedaan en sinds een dikke maand ga ik ook elke woensdag zwemmen. Ik zit al aan 70 baantjes op een uur. En het wordt geen probleem om het zwemmen vol te houden, want ik overbrug hiermee de uren tussen het werk en de koorrepetitie, 2 uren waarin ik mij anders dood zou vervelen.
7. Een wereldkaart maken.
Check! Hier lees je er alles over en hoe je zelf aan de slag kan gaan.
Nu nog wat extra speldjes kunnen steken :).
8. Mijn blog vernieuwen.
Hier is er niet veel gebeurd, maar ik ben wel gestart met een nieuwe blog op Huisje van papier. Dat moet wel nog wat groeien, maar ik ben er al tevreden van.
9. Een kleine site/online shop maken.
Af en toe wat producten verkopen via Etsy lukt al, zeker met Kerstmis. En er komen ook al wat aanvragen voor geboortekaartjes en trouwuitnodigingen binnen, dus dat begint ook al goed te lopen.
10. Een reeks geboortekaartjes maken.
Ook gelukt, op Huisje van papier staan verschillende reeksen geboortekaartjes, elk in een verschillend thema.
11. Een fotogalerij maken.
In de inkomhal hangen er nog steeds fotokaders met flow-papiertjes in. Foto's zijn er nog niet in geraakt. Toch nog eens werk van maken.
12. Een fotoreportage van mijn huisje maken.
Ook nog niet gelukt, maar nog steeds van plan. Maar eerst wachten tot de tuin af is en ik wat hoekjes in mijn huis heringericht heb met nieuwe meubels.
13. De tuin afwerken en er een bbq in geven.
Deze maand gaan ze er normaal gezien aan begin. Het aanleggen van de tuin werd dus met een jaartje uitgesteld. Ik hoop dat ik over een paar maand in een mooie tuin kan genieten van het weer en eindelijk een bbq kan geven.
14. Mijn schildersdoek beschilderen
Al mijn schildersdoeken staan nog leeg in de kast te blinken. Het is ook moeilijk om er aan te beginnen als je niet helemaal zeker bent van wat je er op wilt zetten, en ik wil ze niet verpesten :).
15. Een stofje ontwerpen
Niet echt zin in gehad om er aan te beginnen :).
16. Aan de Spoonflower contest meedoen.
Idem als puntje 15.
17. Meer bloggen.
Er werden dit jaar 48 berichten geschreven op Ollie en Wallie, een van mijn actiefste jaren tot nu toe. Dus dit mag ik van mezelf wel goed rekenen, zeker als je de berichtjes op Huisje van papier er ook nog bij telt. Toch wil ik nog steeds meer bloggen, dus dat blijft een puntje voor volgend jaar.
18. Opruimen, opruimen!
Dit mag ook goedgekeurd worden, er werden heel wat kasten uitgeruimd, en er verdwenen heel wat spullen in de vuilbak. Toch blijft dit een blijvend werkpuntje, want ondertussen moet de keuken, de kelder en de kleerkast ook eens aangepakt worden.
19. Gezonder eten.
Niet helemaal gelukt, er zijn misschien 2 kilootjes verdwenen en het schommelt wat op en neer. Hopelijk wat meer resultaat met het sporten en het minderen met koeken eten. 
20. Zelf groentjes kweken.
Geen afgewerkte tuin, dus ook geen mogelijkheid om zelf groentjes te kweken. Dat wordt een puntje voor als mijn tuin af is, en dat duurt hopelijk niet meer te lang.
21. 10 nieuwe recepten uitproberen.
Dat is ook zeker gelukt, er werden enkele recepten van Hello Fresh gemaakt, en nieuwe dingetjes uitgeprobeerd tijdens feestjes en oudejaar.
22. Een nieuwe agenda voor 2016 maken.
Ook al gebruikte ik het ontwerp van Plutomeisje, toch reken ik het nog goed, want ik heb nog steeds de hele agenda, met cover, in elkaar moeten knutselen :). Af en toe soepel zijn, mag he.
23. Een verjaardagskalender ontwerpen.
Nope. Al werd er in 2016 wel gestart met een maandkalender op Huisje van papier, dat telt al voor een klein beetje.
24. Fotografiekennis bijschaven
Al heel wat foto's getrokken met mijn nieuw fototoestel, en leuk om binnen eindelijk wat betere foto's te kunnen nemen bij slecht weer. Ik ga deze goed tellen ook al kan de technische kennis nog altijd beter.
25. Calligrafie/typografie oefenen.
Regelmatig al wat mee geoefend door kaartjes en posters te maken. Nu dat krijtbordschrift eindelijk nog eens uittesten.
26. De hele krijtbordmuur vol tekenen.
Telt een stop motion filmpje maken ook mee? Als je alle tekening bij elkaar telt die ik daarvoor heb moeten maken, dan heb ik toch wel een paar borden vol getekend :).
27. Een lamp knutselen.
Er hangt hier nog altijd een eenzaam peertje aan het plafond, ik weet gewoon nog altijd niet wat ik er van wil maken, dus dit is ook nog niet gelukt.
28. Heen en terug fietsen naar Bolderberg.
Meermaals op en neer gefietst in de zomer en herfst. Het duurt even lang als met de bus en je hoeft niet naar vertrekuren te kijken, dus je ben vrijer. En ondertussen beweging gehad en een frisse neus gehaald. 
29. Een winkeltrip naar Antwerpen.
Het is er niet van gekomen, en ondertussen is de Hay ook  in Hasselt beland en ben ik daar al eens gaan piepen naar de mooie spulletjes. Toch dit jaar nog eens proberen.
30. Hasselt wat beter leren kennen.
Een paar uitstapjes naar de Japanse tuin, een paar wandelingen in de buurt en wat nieuwe groene plekjes en parkjes ontdekt, winkelstraatjes....

17/30. Dat is net geslaagd he :). Van de andere puntjes zijn sommige dingen wel half gelukt, of konden ze gewoon niet gerealiseerd worden door omstandigheden (bv. de tuinaanleg die uitgesteld werd). En in een paar andere had ik gewoon geen zin meer en vond ik de tijd niet.

En nu een nieuwe lijst maken voor mijn 31ste levensjaar en hopen dat we dan in iets meer puntjes slagen. Ik hoop de lijst morgen online te krijgen, dus kom zeker nog eens meelezen!

3 opmerkingen:

gerhilde maakt zei

Hoera voor puntje drie! Jammer dat A Long Way Down je niet helemaal is bevallen, Hornby is mijn favoriete schrijver. Al vind ik Juliet, Naked en High Fidelity wel beter.
Misschien je nieuwe lijst iets minder ambitieus maken?
Gelukkige verjaardag alvast!

Jos van KloskaCreAtief! zei

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Ik ben benieuwd naar je nieuwe lijst.

Unknown zei

Gelukige verjaardag! (ook al ben ik een dagje te laat)
En ook proficiat met uw lijst, 't is niet gemakkelijk om doelen op te stellen die je dan een heel jaar interessant moet blijven vinden, dus ik vind 17/30 goed gedaan! :)