21 november 2015

5 tips die ik onthield uit 'Pimp je blog' van Verbeelding


Donderdagavond volgde ik samen met enkele andere bloggers het online webinar 'Pimp je blog' van Verbeelding. Een korte online cursus met allerlei tips over hoe je kan starten met bloggen of hoe je je huidige blog nog beter kan maken.

En dat het interessant was, er werden ijverig notities genomen. Zo'n anderhalf uur lang kregen we tips & tricks mee en een hele hoop inspiratie. En ondertussen konden we vragen stellen via de chat.
Er is alleszins weer veel goesting om te bloggen, alleen moet ik nog een beetje uitvissen hoe ik de combinatie van mijn twee blogs ga doen. 

Wat leerden we zoal?
  1. Bloggen over wat je zelf leuk vindt! 
    Even brainstormen over al je eigen interesses en dan hieruit een selectie maken waarover je wilt schrijven. Zo ontdek je waarover je kan schrijven en hoe je dit opdeelt in verschillende categoriëen.
  2. Een blogbericht heeft vier bouwstenen:
    De kop (titel) trekt de aandacht en moet kunnen scoren in de zoekmachines. 
    In de intro maak je de bezoeker warm over de rest van je blogstukje. De eerste twee zinnen zijn dan ook heel belangrijk, omdat de lezers dit zien in in hun feed en dan beslissen of ze verder willen lezen of niet. 
    Het lijf, het grootste deel van je bericht, moet kort en krachtig zijn. Schrijven is schrappen. Je kan je tekst opdelen in paragrafen, tussentitels gebruiken, foto's als rustpuntjes,...en vooral lijstjes! Want iedereen houdt van lijstjes! 
    En als laatste is er de staart, waar je de bezoeker uitnodigt om te reageren door een relevante vraag te stellen.
  3. Je bezoekers moet je in de watten gelegd worden! Dit kan je doen door op hun reacties te reageren en vragen te beantwoorden. Vraag hun mening en betrek ze. Bloggen draait niet om jou maar om je bezoekers! Gratis downloads voor iedereen!
  4. Eruit springen door jezelf te zijn en schrijven zoals je bent! Gebruik je eigen stopwoordjes en humor, om je blog persoonlijk en uniek te maken. En schrijf zoals je in een mail naar een vriendin zou schrijven. 
  5. Maar vooral: have fun! Het is je eigen blog, hier mag je doen wat je wilt!
Alleszins een dikke merci aan Kathleen, voor alle moeite en om haar kennis met ons te delen. Ben je nu zelf ook nieuwsgierig geworden naar het webinar en wil je nog meer tips ontdekken? Dan kan je hem hier nog tot 30 november herbekijken.

En nu moet ik hier dus eindigen met een vraag :). Dus: wat vinden jullie leuk om te lezen op mijn blog? Komen jullie hier voor de naaisels, de andere creatieve spinsels of eerder de schrijfsels zoals 30 in 30? En wat zouden jullie hier graag nog zoal zien?

5 opmerkingen:

Tine zei

Ik vind het altijd super als je eens iets nieuws geknutseld hebt. Iets dat je nog nooit gemaakt had, een nieuwe knuffel of een leuk spulletje. En dat met mooie foto's :)

Silke zei

Het werkt, want ik heb nog nooit gereageerd :) Ik vind lijstjes super, en ben dus groooote fan van 30 voor 30!

Sophie zei

Leuk om deze 5 punten te lezen. Ik heb er dezelfde uit gehaald. Je noemt het niet specifiek, maar je hebt ook nog gebruik gemaakt van een lijstje. Ik vind je 30 voor 30 lijst heel leuk. Als ik niet veel tijd heb, lees ik die dan even en ga uiteindelijk dan toch doorklikken naar de losse berichten. Verder vind ik het ook leuk om te lezen over je nieuwe producten voor je Etsy shop.

emmel-prutsemieke zei

Awel dit zijn nu eens tips waar ik iets mee kan. Bondig geformuleerd en in een lijstje. Ik ben geen goede logger want ik besteed niet zoveel tijd. Mss neem ik hier toch wel eens iets van mee.
merci

Anoniem zei

Ik kom regelmatig langs om te kijken of je iets nieuws geschreven hebt.Ik hou van de 30 voor 30, van de DIY's, van de huis-updates. Je bent dus al super bezig. Als de frequentie nu nog iets omhoog zou gaan, ben ik helemaal blij!
Zoe