29 november 2015

DIY - kersthangers uit klei

Je kerstboom versieren hoeft helemaal niet duur te zijn. Je kan makkelijk zelf aan de slag om originele hangers te maken. Dit kan uit klei, papier, garen, enzovoort. Ik help jullie al even op weg met wat inspiratie. Deze keer met verschillende vormpjes uit klei.

In de meeste knutselwinkels kan je tegenwoordig wel een pakje witte klei vinden die zelfdrogend is. Ik vond de mijne in de Banier. De klei is meteen gebruiksklaar, eerst een beetje kneden en daarna kan je de klei uitrollen met een deegrol. Ik deed dit op de achterkant van een placemat, omdat dit een glad oppervlak geeft en je de klei er goed op kan laten drogen en het er later ook weer makkelijk afkrijgt.
Als je uitsteekvormpjes hebt, kan je het jezelf helemaal makkelijk maken. Even uitsteken en daarna maak je de randen terug wat gladder met een beetje water. En dan niet vergeten om een gaatje te maken, waar je later een koordje door kan bevestigen.

Ik maakte verschillende vormpjes: een sterretje, hartje, rondjes en een gewei dat ik overtekende op een papier en zo uitsneed. Vorig jaar maakte ik ook al een hoop huisjes, waar er af en toe een hartje werd uitgesneden.
Na een dagje drogen kan je de figuurtjes nog wat bijschuren om ze wat gladder te maken en je kan ze eventueel nog wat extra versieren. Bijvoorbeeld met stiften of verf. Ik versierde de rondjes met wat gouden en koperen krabbels.
En zo ziet er dat uit in een boompje. (het eindresultaat in de kerstboom van dit jaar, kan ik jullie volgende week pas laten zien).

Knutselen jullie zelf ook dingetjes in elkaar voor in de kerstboom of sla je eerder je slag in de tuincentrums ?
Volgende week volgen er nog wat papieren tips voor in de kerstboom, dus kom zeker nog eens kijken!

4 opmerkingen:

ikmaakhetzelfnu zei

Hoe leuk gedaan zeg!Ik heb nog een pakje van die klei liggen,misschien me er morgen eens aan zetten om dit te maken.Waar haalde je de verf?

An zei

ik gebruikte hiervoor gewoon lakstiften uit de aldi (je ziet ze nog net op de foto). maar als je verf zoekt, die hebben ze ook in de banier
veel plezier met knutselen!

Eline zei

Leuk! Ik heb dit jaar ook kerstversiering gemaakt van klei, ze lijken een beetje op die van u, maar ik heb iets meer textuur toegevoegd. Helaas nog geen tijd gehad om foto's te nemen op een moment dat er ook daglicht was. :p

Mama Pruts zei

Mooi! Ik ben meteen ook een pakje klei gaan halen! Liefs, Charon